Tineke Beishuizen-als zand door mijn vingers (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tineke Beishuizen-als zand door mijn vingers (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2006, 16:54

Als zand door mijn vingers

Tineke Beishuizen is journaliste en columniste. Als zand door mijn vingers is haar eerste roman. Dit is te lezen op de achterflap van haar boek. Ik kijk even in mijn boekenkast en zie daar zowaar een boekwerkje van Tineke Beishuizen staan: De Hollandse op de Heuvel, uitgeverij: Het Spectrum, 1995.
Toegegeven, geen echte roman, maar een verhalenbundel over het goede leven op het Franse platteland.
Deze bundeling columns leest wel als een heerlijke aaneensluitende vertelling in het ritme van de – franse – seizoenen.

We zijn nu zo’n 11 jaar verder. De literaire thriller is nu trend en dat staat dan ook vermeld op de cover van haar “eerste roman, c.q. debuut”: Als zand door mijn vingers.
De hoofdpersoon, Emma van der Merwe, wil haar oudere zus Floor bezoeken ter gelegenheid van haar veertigste verjaardag. Gewapend met een bos bloemen en een fles champagne staat zij, in verschrikkelijke weersomstandigheden, helaas voor een gesloten deur. Ook buurvrouw Francien, waar zij de sleutel van het huis gaat vragen is zeer verbaasd. Bij binnenkomst blijkt het huis al een behoorlijke tijd leeg en onbewoond te zijn. De enorme stapel kranten en post op de deurmat bewijst dit. Dan raakt alles in een stroomversnelling. Waarom is de toch als bekend staande punctuele Floor zo maar ineens onaangekondigd vertrokken? Het is Emma een volkomen raadsel.
Op zoek en speurtocht naar haar verdwenen zuster kruipt zij helemaal in de huid van haar oudere zus. Ze ruimt het huis op, maakt het weer leefbaar, laat de tuin in orde brengen, en gaat er zelfs van tijd tot tijd wonen, alsof Floor zomaar op een keer weer binnen kan komen stappen. Emma wordt in de loop van de tijd dat Floor afwezig blijft geconfronteerd met een kentering in haar leven. Ze raakt de controle kwijt op haar huwelijk, de relatie met haar moeder, ze wantrouwt alles en iedereen. Ondertussen neemt ze zelf allerlei initiatieven om tot de ontknoping van de verdwijning van haar zus te komen, ten koste van haar eigen lichamelijke en geestelijke conditie.

In tegenstelling tot wat er achter op het boek staat:
Het is deze ontluistering van zekerheden die het verhaal, dat almaar spannender wordt, een extra dimensie geeft….vond ik het verhaal heel voorspelbaar. Een alerte lezer proeft en voelt meteen aan het begin van het boek hoe het af zal lopen. Hier teveel verwoorden over het boek verklapt meteen al de plot.
Het verhaal leest lekker vlot weg voor de lezer die gecharmeerd is van dit soort “literaire thrillers”.
Voor mij was het even ontspanningslectuur na een reeks echte literaire werken gelezen te hebben.

Paperback | 192 Pagina's | Arbeiderspers | 2005 ISBN: 9029562641

© Irene,
01-05-2006
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Mei 2008, 21:57, 5 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2006, 16:55

Ik kan nog niets lezen, maar het verbaast me dat het een spannend boek is? Ik dacht meer aan die columns van haar..

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 01 Mei 2006, 17:11

Op de debutantenpagina is Beishuizen te vinden Marjo....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2006, 17:15

Oeps verkeerde link geplaatst! Ik heb het veranderd.

Leuk verslag irene, je hebt het lekker smeuïg verteld.
Het klinkt inderdaad als een lekker wegleesboek.

---
Biblion is het trouwens helemaal met je eens:

Op de omslag wordt dit thrillerdebuut geafficheerd als literaire thriller, dat is het niet. Wel een in een soepele en makkelijk leesbare stijl geschreven, aardige vrouwenthriller met veel herkenbare situaties, een wat voorspelbaar, redelijk uitgewerkt plot en een beetje spanning..
----


Benadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2006, 19:31

Gelezen! Misschien toch een keertje lenen voor een lekker tussendoortje..


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten