Jörg Kastner - Het blauw van Rembrandt

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Jörg Kastner - Het blauw van Rembrandt

Berichtdoor Hermine » 17 Feb 2006, 09:54

Afbeelding
Achterflap:
Amsterdam in het jaar 1669. De jonge schilder Cornelis Suythof, een groot bewonderaar van de meesterschilder Rembrandt, werkt als bewaker in het rasphuis - de gevangenis van Amsterdam - omdat hij als kunstenaar nog geen droog brood kan verdienen. Dan wordt de stad opgeschrikt door een aantal raadselachtige gebeurtenissen: een gerespecteerde 'blauwverver' wordt gevangengenomen omdat hij zijn hele gezin op gruwelijke wijze heeft vermoord. En korte tijd later wordt ook Cornelis' beste vriend Ossel gevangengezet onder verdenking van moord op de vrouw met wie hij samenleeft.

Cornelis ontdekt dat op het moment van beide moorden hetzelfde schilderij in de nabijheid van de moordenaars was; een schilderij in de stijl van Rembrandt, maar met gebruik van een indringende kleur blauw die Rembrandt zelf nooit zou gebruiken. En wanneer dit 'dodelijke doek' vervolgens op mysterieuze wijze verdwijnt, besluit Cornelis in de leer te gaan bij de oude, verbitterde meester.

In een labyrint van broeierige samenzweringen, prostitutie en mysterieuze verdwijningen, met als middelpunt het blauwe schilderij dat de bezitters ervan tot irrationele razernij drijft, ziet Cornelis zich voor de schijnbaar onmogelijke taak dit dodelijke raadsel op te lossen.

In de historische thriller Het blauw van Rembrandt is de mengeling van waarheid en fictie werkelijk adembenemend. Want volgens de overlevering raadde Rembrandt zelf zijn toeschouwers af om té dicht in de buurt van zijn schilderijen te komen omdat dat wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn…
------------------------------------------------------------------------------------
Mijn mening:

Dit boek heeft een veelbelovend begin maar het duurt toch even voor er vaart in komt. Tegelijk met die vaart groeide mijn irritatie. Ik heb er moeite mee dat men (ooit) bestaande personnages woorden en daden toeschrijft die hen in een minder gunstig tot zelfs ronduit slecht daglicht stellen terwijl er totaal geen bewijzen zijn. Ditzelfde verhaal met fictieve namen had ik kunnen aanvaarden en misschien zelfs waarderen hoewel er elementen in het boek ietwat 'goedkoop' zijn.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Feb 2006, 12:14

Ik lees even alleen je mening, niet de inhoud. Dit boek wil ik nog lezen. En ik ben benieuwd of ik het al dan niet met je eens zal zijn.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 17 Feb 2006, 13:52

Ik ook Marjo. Op twee andere boekensites ben ik ook de eerste dit dit boek gelezen hebt. Ik ben benieuwd naar de mening van anderen!

ingeske
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 Jun 2006, 14:32
Locatie: Kessel, België

het blauw van rembrandt

Berichtdoor ingeske » 15 Jun 2006, 14:42

Ik vond het persoonlijk wel een goed boek. Ik vond het vlot geschreven en een goed gegeven. In het boek stond ergens vermeld dat het een fictief verhaal is en dat vele gegevens over Rembrandt verzonnen zijn. Dus als je gewoon een goed verhaal zoekt, is dit toch wel aan te raden. Als het historisch correct moet zijn, moet je iets anders lezen. Maar van deze schrijver ben ik toch van plan om nog meer te lezen.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 15 Jun 2006, 20:31

Je hebt daar wel een punt. Ik hou zo veel van geschiedenis dat ik te veeleisend ben op dat vlak.

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 16 Jul 2006, 15:50

Wat een boek! Vanaf bladzijde 1 werd ik het boek ingesleurd en heb het in een ruk uitgelezen. Ik vond het zeer spannend.
Mijn website over bookcrossing
http://www.bi-sa.nl/

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Jul 2006, 22:22

Ik ben op een derde, maar het irriteert mij ook. Ik weet niet of dat dezelfde achterliggende reden heeft als bij Hermine, ik denk het niet eigenlijk, want ik was gewaarschuwd. Maar het is allemaal zo simpel, een Baantjer in de Gouden Eeuw..
Maar ik zal het wel uitlezen waarschijnlijk, tenzij de irritatie toeneemt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2006, 15:12

"Twijfelend en toch hoopvol keek Cornelia me aan. Opeens kwam wat ze zo lang binnengehouden had, naar buiten. Ze begon tegen mijn schouder aan te huilen, en ik streelde zachtjes haar haar. Het deed me verschrikkelijk veel pijn haar zo vertwijfeld te zien, en mijn enige troost was dat ik degene was bij wie ze uithuilde."

En de gevechtsscenes op het schip zouden zo uit een jongensboek kunnen komen, vond ik.
Dit is niet meteen negatief hoor, ik vind het aardig, het verhaal zit goed in elkaar, het is spannend (dat is een jongensboek ook), en dat is het dan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2006, 13:02

En Marjo's verslag staat op de site

klik hier http://www.thrillers-leestafel.info/joerg-kastner

---


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten