Elvin Post: Vals Beeld

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Elvin Post: Vals Beeld

Berichtdoor Eric » 22 Jan 2006, 01:26

Elvin Post: Vals Beeld
Hollandse Meester

Na zijn verbluffende debuut in 2004 met het bekroonde “Groene Vrijdag” heeft Elvin Post met zijn tweede literaire thriller bewezen allesbehalve een eendagsvlieg te zijn. Sterker nog: hij heeft een bijna onmogelijke prestatie geleverd door zijn eerste boek met “Vals Beeld” ruimschoots te overtreffen. Als dit boek niet wederom de Gouden Strop gaat winnen, dan klopt het hele systeem van deze onderscheiding niet, want Post heeft bewezen op werkelijk eenzame hoogte te staan. Echt alles aan “Vals Beeld” blijkt namelijk te kloppen.

Lees verder.... klik hier http://www.thrillers-leestafel.info/elvin-post

Afbeelding

Eric
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Jan 2006, 10:00

Dat is snel Eric, het boek staat op de home-page als 'vers van de pers'
Leuk dat je nu al een verslag hebt!

Ik zal het vandaag op de site zetten.

Groet
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2006, 15:46

Ik was eigenlijk niet van plan om deze te gaan lezen. Nu twijfel ik..

Gast

Berichtdoor Gast » 22 Jan 2006, 18:10

Ja, klinkt op zich wel spannend, ja. Museumroof is sowieso wel iets wat me ligt c.q. aanspreekt.

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 14 Mar 2006, 10:07

'Vals Beeld' is mijn eerste kennismaking met Elvin Post.
De cover viel me op omdat 2006 tot 'Het jaar van Rembrandt' werd uitgeroepen en deze schilder spreekt me ook al lang aan. De glanzende reproductie van het schilderij tegen de donkere, matte achtergrond is mooi.

Het boek is zeer vlot en in duidelijke, open taal geschreven en met korte hoofdstukken wat best prettig aandoet.
De spanning wordt geleidelijk opgebouwd tot het verhaal in een versnelling komt die niet meer te stuiten is, mede door het groeiend aantal personages die elk hun karakter, achtergrond en motieven hebben.

Hoewel het boek in het algemeen niet echt veel diepgang heeft, is er één bepaalde passage die me raakte:
"Maar ik begrijp iets niet, en heb een vraag voor u. Tot drie dagen geleden werd mijn werk voor honderduizenden dollars verkocht. Iedereen liep ermee weg. Van veilinghuizen tot verzamelaars. Nu spreekt iedereen van schandalige vervalsingen van een zieke crimineel, van afzichtelijke werken die moeten worden opgespoord en vernietigd. Maar ik ben niet veranderd in die drie dagen. Mijn schilderijen ook niet. Mijn vraag aan u: wie is er nu ziek? Ik of de rest van de wereld?"

Ik moest denken aan Hans Van Meegeren die kort na de tweede wereldoorlog letterlijk voor de rechtbank een 'echte' Vermeer moest schilderen om te bewijzen dat hij een vervalser was.

Zoals een recensent op de achterflap van 'Vals Beeld' schreef: 'U kijkt vast nooit meer naar een schilderij zoals voorheen.' dàt gun ik de zogenaamde én eventuele échte kunstkenners van harte want het snobisme is onverdraaglijk!

Het verhaal is geloofwaardig, de plot goed en hoewel een thriller over vervalsingen niet ongewoon is, weet Elvin Post er vanuit een boeiende invalshoek over te schrijven.

Een knàp boek!

Hermine
Berichten: 132
Lid geworden op: 17 Feb 2006, 09:43
Locatie: Mortsel

Berichtdoor Hermine » 14 Mar 2006, 17:03

Dat zei ik ook in het begin. Ik heb de klassiele literatuur ondersteboven gelezen en op een gegeven moment wou ik wat anders... Iedereen grote ogen trekken: Hermine???? Thriller????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 09 Apr 2006, 12:12

Ik ben erin begonnen en tot nu toe bevalt het me goed!

Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2006, 15:04

Tja, ik ben geen thrillerlezer en uiteindelijk heeft ook dit boek me niet overtuigd om het wél te gaan doen. Het begin was goed, een leuk spannend verhaal.

Lees verder, klik hier http://www.thrillers-leestafel.info/elvin-post

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 20 Apr 2009, 11:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Apr 2006, 15:11

Feiten waarop dit boek gebaseerd is:

De grootste kunstroof in de Amerikaanse geschiedenis
Maart 1990, 01:24 uur: twee 'politieagenten' kloppen aan bij de zijdeur van het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston. De agenten laten de twee aanwezige beveiligingsbeambten weten dat ze reageren op een oproep. Er zou rumoer zijn gemeld in de tuin van het museum, gelegen in het midden van het complex. Hoewel deze deur om halftwee ’s nachts nooit mag worden geopend, zelfs niet voor politieagenten, gebeurt dit toch, waarna de beveiligingsbeambten zonder al te veel moeite in de boeien worden geslagen.
Binnen het tijdsbestek van anderhalf uur stelen de criminelen 13 kunstwerken, waaronder werk van Rembrandt, Degas, Vermeer en Manet. Christus in de storm op het meer van Galilea van Rembrandt wordt op brute wijze uit de lijst gesneden. Voordat ze vertrekken, verwijderen de criminelen de beveiligingsvideo, die ze meenemen. Geen van de werken – gezamenlijk geschat op zo’n 300 miljoen dollar – wordt teruggevonden, ondanks een uitgeloofde beloning van 5 miljoen dollar. Geen van de werken is verzekerd.
Kort geleden heeft een van de beveiligingsmensen – die tijdens de roof zelfs even in slaap viel! – toegegeven dat hij destijds af en toe stoned op zijn werk verscheen, omdat hij voorafgaand aan zijn nachtdienst in het museum vaak met zijn bandje speelde, en tijdens het spelen soms marihuana rookte. Hij ontkent stoned te zijn geweest tijdens de nacht van de roof.

Bron: http://www.elvinpost.nl/?ID=33

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 11 Jan 2007, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2007, 21:50

Volgens mijn eigen administratie heb ik dit boek gelezen, maar ik heb er duidelijk geen verslag van gemaakt en er zelfs niets over verteld..
Toch herinner ik me dat ik het beter vond dan het eerste boek.
Het zijn een beetje antihelden die Post beschrijft, weer eens wat anders..


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten