# Oyinkan Braithwaite - Mijn zusje, de seriemoordenaar

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

# Oyinkan Braithwaite - Mijn zusje, de seriemoordenaar

Berichtdoor Renate » 16 Apr 2022, 19:24

Mijn zusje, de seriemoordenaar
Oyinkan Braithwaite

In de bibliotheek vond ik dit boek bij de thrillers, maar volgens de NUR-code is het een literaire roman of novelle. De titel suggereert misschien dat het een thriller is, maar eerlijk gezegd heb ik m’n twijfels een beetje, ondanks het feit dat het boek over een moordenaar gaat.
Het verhaal begint met een telefoontje van Ayoola naar haar oudere zus Korede, die net wil gaan eten. Het gesprek is kort en Ayoola zegt: “Korede, ik heb hem vermoord.” Korede laat haar maaltijd in de steek en gaat naar het appartement van de man die Ayoola vermoord heeft. Ze doet het min of meer voorkomen alsof het een moord uit zelfverdediging is geweest, iets dat ze al 2 keer eerder heeft gedaan. Terwijl Ayoola op de deksel van het toilet zit, maakt Korede het huis grondig schoon, zodat er nergens meer een spoor van bloed te zien is. Het lichaam wordt in een paar lakens gewikkeld en met de auto naar de Third Mainland Bridge in Lagos gebracht, waar het in de rivier wordt gegooid, dezelfde plaats waar de andere slachtoffers van Ayoola hun laatste rustplaats hebben gevonden.
Bij dit derde slachtoffer begint Korede toch een beetje aan het verhaal van haar zusje te twijfelen. Het is toch een beetje vreemd dat iedere man waarmee Ayoola in contact komt gewelddadig blijkt te zijn en deze man wordt door iedereen als zachtmoedig beschreven.
Ayoola is in alles het tegenovergestelde van haar zus. Ze is het favoriete kind, bloedmooi en neemt het leven niet al te serieus. Ze woont net als Korede, die als verpleegster werkt, bij haar moeder in een groot huis. Ze doet iets met kleding, waarvoor ze ook een opleiding heeft gedaan en maakt filmpjes voor YouTube.
Korede ziet wel iets in een arts in het ziekenhuis, maar helaas valt ook deze man voor de charmes van Ayoola. De man wordt ook thuis uitgenodigd, waar Ayoola goede sier maakt met een ananastaart die Korede gebakken heeft. De moeder van de vrouwen laat Ayoola met de eer strijken, door te stellen dat zij de taart gemaakt heeft, die Tade (de arts) zo lekker vindt.
Ayoole blijkt er ook nog een getrouwde minnaar op na te houden, een rijke zakenman, die de opleiding van Ayoola bekostigd heeft. Ayoola gaat met hem mee naar Dubai, maar komt alleen terug, omdat de man in Dubai om het leven is gekomen door een voedselvergiftiging. Dat is in ieder geval het verhaal dat Ayoola vertelt, maar als Korede op internet op zoek gaan naar informatie, ontdekt ze dat de man door een overdosis drugs om het leven is gekomen. Is dit ook een slachtoffer van Ayoola?
Korede probeert Tade uit de handen van haar zusje te houden, omdat ze bang is dat hij ook een slachtoffer zal worden. Helaas blijkt dit niet zo eenvoudig te zijn, want als ze probeert duidelijk te maken dat Ayoola misschien niet zo aardig is, dan wordt er gezegd dat ze gewoon jaloers is op haar jongere zus en dat ze haar juist zou moeten steunen, in plaats van haar zwart te maken. De zaak krijgt nog een verrassende wending, die ik hier niet zal verklappen.

ISBN 978 94 929 2806 1 | Paperback | 230 pagina’s | Uitgeverij Pluim | november 2018
vertaald door Astrid Huisman en Roos van de Wardt

© Renate 16 april 2022

Lees de reacties op het forum en/of reageer, klik HIER

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten