Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Dettie » 20 Feb 2022, 12:13


Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 22 Feb 2022, 17:53

Ziet er interessant uit.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 23 Nov 2022, 17:01

En ik heb het in huis. Hoera, eindelijk weer eens een boek dat ik niet hoef te bespreken.

Nou ja, ik moet natuurlijk niets, maar als een thriller nog niet besproken is, dan voel ik me meestal wel geroepen om 'm te bespreken, zeker als er al meer van de auteur is besproken. Dit boek hoef ik dus niet te bespreken. Een volgend boek misschien wel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 03 Dec 2022, 11:58

Ik ben het nu aan het lezen en ik moet zeggen dat het boek ergens wel een originele invalshoek heeft. Het gaat eigenlijk minder over het oplossen van het misdrijf, maar meer om het verleden dat verschillende personen met elkaar hebben, waarbij het slachtoffer in het verleden ook al niet zo'n prettige rol speelt. Daar staat dan tegenover dat dat verleden voor hem ook niet bepaald aangenaam was, om het zacht uit te drukken. Het praat pestgedrag misschien niet goed, maar het maakt het ergens ook misschien wel een beetje begrijpelijk. Ook de vermeende dader heeft geen al te prettige jeugd, hoewel hij in die tijd toch in zekere zin wel sympathiek overkomt, zeker in de manier waarop hij met het geestelijk gehandicapte zusje van Jari omgaat.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 06 Dec 2022, 13:52

Het is een triest stemmend verhaal. Rami, het slachtoffer was als jongen een pestkop, die samen met een paar vrienden een zwerver halfdood slaat (of de zwerver het overleeft is niet duidelijk. Met een racistische antisemiet als vader, die z'n zoon regelmatig met de riem afranselt is het misschien niet vreemd dat de appel niet ver van de stam valt. Rami laat z'n oog bij voorkeur vallen op zwakkere personen, waarvan hij zeker weet dat hij ze aan kan. Antti, de vermoedelijke moordenaar, laat hij liever met rust. Dan pakt hij toch liever liever de zwakkere Jari. Eigenlijk zou Rami Antti het liefst bij z'n groepje hebben, maar ja, Antti en Jari (die later bij de politie zal komen), die vallen niet van elkaar te scheiden. Antti zal het altijd voor Jari opnemen.
Nu zijn de 3 jongens van toen volwassen. De vraag blijft tot nu toe, hoe het een en ander af zal lopen. Zal Jari op de een of andere manier Antti weten te helpen?
Ik ben heel benieuwd. Van grof taalgebruik merk ik eerlijk gezegd niet veel. De mensen spreken, zoals ze zijn. Het milieu van Rami en Antti is anders, dan dat van Jari, wiens vader architect is.
De collega's van Jari hebben hun eigen problemen. De ene lijkt aan een soort dwangstoornis te lijden en de ander heeft een drankprobleem.

De volgende boeken zal ik waarschijnlijk ook wel lezen. Ik ben benieuwd wat daar in zal gebeuren. Dit boek lijkt toch vooral over de jeugd van de personen te gaan en ik kan me moeilijk voorstellen dat dit in de volgende boeken voort wordt gezet. De bibliotheek heeft in ieder geval het volgende deel uit de serie en het lijkt er op dat dat wat meer een echte thriller is.

Ik heb iets met Finland en de Finse taal, dus dat is een extra reden om deze boeken te lezen. Er is in ieder geval een straatnaam die me wat zegt, niet omdat ik de straat ken, maar omdat ik betekenis een beetje weet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2022, 15:06

Het klinkt als een indrukwekkend boek. Niet als een doorsneethriller.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 06 Dec 2022, 16:23

Ik vind het ook geen doorsneethriller. Eigenlijk lijkt het meer te gaan over het verleden van Rami, Antti en Jari. De eerste 2 zijn behoorlijk aan lager wal geraakt en met de derde gaat het eigenlijk wel goed. Hij lijkt het een beetje als z'n taak te zien om Antti vrij te pleiten van de moord op Rami, hoewel de bewijzen tegen hem toch wel sterk zijn. De vraag is ergens wat is er in het leven van Antti gebeurd, waardoor het mis is gegaan. Van Rami kun je zeggen dat het altijd al een soort wandelende ramp is geweest, een pestkop, die geweld niet schuwt, maar Antti komt als jongen nog over als een relatief aardig persoon, die heel leuk om weet te gaan met het geestelijk gehandicapte zusje van Jari.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 07 Dec 2022, 16:02

Al met al is het toch wel een triest verhaal, vooral de dood van het geestelijk gehandicapte zusje van Jari is aangrijpend. Ergens vraag je je af hoe ouders hun zoon van 13 kunnen laten passen op een geestelijk gehandicapt kind, met het ontwikkelingsniveau van een peuter. Het kind is niet zindelijk en alles behalve gemakkelijk in de omgang, zeker als het haar zin niet krijgt. En dan speelt Rami ook nog een zeer onaangename rol. In zekere in wordt het steeds beter te begrijpen waarom Jari alles doet om Antti uit de gevangenis te houden.
En dan is er nog het huwelijk van Jari, dat ook niet echt geweldig loopt. Z'n vrouw is namelijk nogal duur in het onderhoud. Natuurlijk moet er in het huis een gasfornuis van 2.000 euro komen, waarvoor dan weer gasflessen nodig zijn. En een keuken kan natuurlijk niet zonder een tweede oven van dezelfde prijs. De tegeltjes moeten natuurlijk speciaal geïmporteerd worden en als de kleur afwijkt, moeten ze natuurlijk vervangen worden. En dan is er nog het incident met de dochtertjes, die bij de waterkant spelen en het dunne ijs doorprikken, terwijl de vrouw van Jari met de buurvrouw staat te praten.

Ergens is het meer een psychologische thriller dan een politieroman. Het gaat alleen niet zo zeer over de dader, maar meer over het verleden van de drie mensen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arttu Tuominen - Bloedbroeders

Berichtdoor Renate » 08 Dec 2022, 13:45

En ik heb het uit. Ergens een triest verhaal.
Wat zou er na de dramatische midzomernacht in 1991 verder met Antti gebeurd zijn? Hij is in ieder geval niet goed terecht gekomen.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten