Doet in de verte denken aan het Berninimysterie van Dan Brown. Maar... deze is stukken beter!
Lees meer: http://thrillers-leestafel.info/mirko-zilahy
# Mirko Milahy - De mythe van de dood
Re: # Mirko Milahy - De mythe van de dood
Sorry, ik had deze even gemist. Het klinkt een beetje als een Inspector Morse verhaal, die had ook vaak iets met mythologische verhalen of verhalen uit de opera. Ik snapte er nooit zoveel van om eerlijk te zijn omdat ik die verhalen niet kende.
Dettie
Dettie
Als het nodig is dat je het begrijpt vind ik dat de schrijver het niet goed heeft gedaan. Je moet zulke verwijzingen uit de context kunnen begrijpen.
Dat is hier dan ook het geval.
Dat is hier dan ook het geval.
Het is net zo'n beetje als bij sommige boeken van Mulisch daar had je soms ook kennis nodig van de Griekse mytholigie om de dubbele laag te herkennen. Als je die kennis niet hebt ontgaat je een deel van het verhaal. Bij Morse had ik dat soms wel dat de betekenis me ontging, of het verhaal daardoor extra ingewikkeld werd. Wat jij noemt Laocoon, Sirene, Scylla, de Minotaurus zegt me ook niets.
Maar ik begrijp dat het bij jouw boek kennis daarover dus niet nodig is om het verhaal goed te kunnen volgen.
Dettie
Maar ik begrijp dat het bij jouw boek kennis daarover dus niet nodig is om het verhaal goed te kunnen volgen.
Dettie
Niet dat de complete mythologische verhalen verteld worden, maar summiere uitleg is er wel. Als is het maar omdat de moordenaar de afbeeldingen die bij die personages horen uitbeeldt.
Ik moest denken aan iemand die laatst vertelde dat ze met een rondreis door Griekenland, zo'n georganiseerde, bij iedere stop een enthousiaste gids kregen die eerst de achtergrond ging vertellen van wat er te zien was - waar zij niets van kon volgen - zodat er maar weinig tijd overbleef om zelf rond te kijken!
Ik moest denken aan iemand die laatst vertelde dat ze met een rondreis door Griekenland, zo'n georganiseerde, bij iedere stop een enthousiaste gids kregen die eerst de achtergrond ging vertellen van wat er te zien was - waar zij niets van kon volgen - zodat er maar weinig tijd overbleef om zelf rond te kijken!
Klinkt als een naam voor m'n lijstje. Sirene en Minotaurus zeggen me wel wat en de rest kan ik nog wel opzoeken in een boek over Griekse mythologie. Ik heb nog wel het een en ander aan boeken van m'n grootvader geërfd.
Tja gidsen die van alles vertellen. Ik lees dat soort dingen liever zelf, als het me interesseert. Vervelender wordt het, als je het allemaal al weet en soms misschien nog wel meer.
Tja gidsen die van alles vertellen. Ik lees dat soort dingen liever zelf, als het me interesseert. Vervelender wordt het, als je het allemaal al weet en soms misschien nog wel meer.
Terug naar “Het spannende boek/thrillers”