John Ajvide Linqvist - Ik zal je altijd vinden
John Ajvide Linqvist - Ik zal je altijd vinden
Een mysterieuze thriller met horrorelementen en een prachtige, diepere betekenis.
Lees mijn recensie hier: http://thrillers-leestafel.info/john-ajvide-lindqvist
Lees mijn recensie hier: http://thrillers-leestafel.info/john-ajvide-lindqvist
Re: John Ajvide Linqvist - Ik zal je altijd vinden
He wat leuk, ik ben dit boek ook aan het recenseren. Vond het met vlagen wel érg heftig en gruwelijk eerlijk gezegd.
Maar ook erg goed geschreven. wat me al met al nogal in verwarring achter liet. Wat op zich altijd al betekend dat een schrijver zijn werk goed gedaan heeft.
Ik moet het nog even laten bezinken maar heb nog heel veel vragen, dus wordt vervolgd.
Maar ook erg goed geschreven. wat me al met al nogal in verwarring achter liet. Wat op zich altijd al betekend dat een schrijver zijn werk goed gedaan heeft.
Ik moet het nog even laten bezinken maar heb nog heel veel vragen, dus wordt vervolgd.
Toen ik zag dat je gereageerd had, dacht ik meteen: dit is geen boek voor Willeke. Ik denk dat je bij dit verhaal misschien voorbij de gruwelijkheden moet kijken. Centraal staat het verlangen van de mens te zijn wie hij of zij wil zijn, zonder alle beperkingen die onze maatschappij en ons lichaam ons opleggen. Toen ik dat besefte, begreep ik wel waarom de doucheruimte zo'n aantrekkingskracht op ze uitoefende. Ook wordt heel goed duidelijk gemaakt dat veel verlangens gewoon verlangens moeten blijven.
De flaptekst is dan wel redelijk misleidend, het lijkt volgens die tekst meer een surrealistisch verhaal dan een thriller met horrorelementen.
Dettie
Dettie
Het is het eigenlijk allebei wel.
Ik had het aangevraagd als recencieboek omdat ik dacht dat het een literaire thriller was en was totáál overvallen door wat ik al lezend aantrof. Als het geen recencieboek was geweest had ik het weg gelegd en ik heb mezelf echt moeten verbijten om door te lezen. Ik heb al te gruwelijke stukken maar met een half oog gelezen.
Maar ik zag ook wel dat hij én goed kan schrijven en grote thema's aan de kaak stelt... het verlangen om los te komen van alle eisen van deze wereld en te mogen zijn wie we willen zijn inderdaad, maar ook de essensiele eenzaamheid van de mens versus de diepe verbondenheid die ze in het washok vinden.
Maar ik zag ook wel dat hij én goed kan schrijven en grote thema's aan de kaak stelt... het verlangen om los te komen van alle eisen van deze wereld en te mogen zijn wie we willen zijn inderdaad, maar ook de essensiele eenzaamheid van de mens versus de diepe verbondenheid die ze in het washok vinden.
Laatst gewijzigd door Willeke op 31 Aug 2016, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vond, om op Dettie's opmerking terug te komen, zowel de voorkant ( literaire thriller) als de flaptekst, behoorlijk misleidend.
Al bedacht ik later dat als ik de schrijver even gegoogeld had, het anders was gelopen, want hij schrijft vaker horrorverhalen.
maar al met al geen ramp hoor, niets mis mee om af en toe buiten je eigen grenzen te kijken in het leven en in de literaire wereld.
Al bedacht ik later dat als ik de schrijver even gegoogeld had, het anders was gelopen, want hij schrijft vaker horrorverhalen.
maar al met al geen ramp hoor, niets mis mee om af en toe buiten je eigen grenzen te kijken in het leven en in de literaire wereld.
Ik kende de schrijver al, en ben een liefhebber van zijn werk, en was dus niet verbaasd over de bizarre verhaalwending, maar vooral aan het eind moest ik soms ook wel even slikken hoor. Hij gebruikt de horrorelementen echt om de thema's uit te vergroten. Nou, de boodschap is overgekomen! Deze schrijver weet me altijd weer te verbazen met een heel bijzonder verhaal. Literair is het zeker wel.
Zeker dat vond ik ook hoor.
Hoe zie jij de rol van de kleine jongen/de tijger etc
Zijn dat allemaal beelden van de andere wereld die een uiting/ uitvergroting zijn van iemand of van hem zelf?
Hoe zie jij de rol van de kleine jongen/de tijger etc
Zijn dat allemaal beelden van de andere wereld die een uiting/ uitvergroting zijn van iemand of van hem zelf?
Ik denk dat de kleine jongen en de tijger tot stand zijn gekomen door een soort collectief aan onvrede, angst, onzekerheid en verlangens. Op het moment dat de hoofdpersoon het jongetje voor het eerst ontmoet, wordt hij immers gepest en verlangt hij naar een andere wereld. Ook de mensen die uiteindelijk naar het washok gaan, kampen met onbeantwoorde verlangens.
Heb jij het ook zo opgevat?
Heb jij het ook zo opgevat?
Ja, na lang puzzelen ( vooral over het jongetje) wel, zo ongeveer, al was het meer een gevoel en was het me nog niet gelukt het zo mooi te verwoorden als jij.
Dat jongetje vond ik wel heel zielig trouwens. Wat het ook is, het voelde wel degelijk angst en pijn.
Ik had wel begrepen dat het heeeel huiveringwekkend spannend is want deze man schrijft, maar had hij al eerder horrorelementen in zijn boeken?
Dat maak ik niet op uit de recensies van zijn andere boeken die jullie geschreven hebben.
Ben ook een beetje verbaasd dat het nu kennelijk wél erin zit. Arme Willeke
Dettie
Dat maak ik niet op uit de recensies van zijn andere boeken die jullie geschreven hebben.
Ben ook een beetje verbaasd dat het nu kennelijk wél erin zit. Arme Willeke

Dettie
Ja dit was ( maar vooral aan het einde van het boek hoor) wel mijn horrordebuut 
Ik zit nu te broeden op een recencie, wat nog niet mee valt, omdat alles zo mysterieus samenhangt en inderdaad ook betekenis heeft.

Ik zit nu te broeden op een recencie, wat nog niet mee valt, omdat alles zo mysterieus samenhangt en inderdaad ook betekenis heeft.
>>>>Dat jongetje vond ik wel heel zielig trouwens. Wat het ook is, het voelde wel degelijk angst en pijn.
Ja dat vond ik ook, vooral ook omdat ik het tot vrij ver in het boek ( eigenlijk tot hij weer verscheen met de tijger) toch vrij letterlijk heb gelezen.
Ja dat vond ik ook, vooral ook omdat ik het tot vrij ver in het boek ( eigenlijk tot hij weer verscheen met de tijger) toch vrij letterlijk heb gelezen.
Deze auteur schrijft vaker over andere werkelijkheden en mensen/wezens die tot ongewone dingen in staat zijn. Dit boek past dus goed bij hem. Wel is het zo dat ik dit geen horrorschrijver in de klassieke betekenis van het woord is. Anders had ik het ook niet gelezen omdat ik weet dat je dat niet op Leestafel wil. Op de kaft staat een citaat waarin iemand beweert dat het werk van de auteur eigenlijk een genre op zich is. Daar ben ik het helemaal mee eens! Het grootste gedeelte van dit verhaal heeft niks met horror te maken maar er zitten wel een paar horrorelementen in. Ze vormen echter niet het hoofdonderwerp. Dat is de persoonlijke ontwikkeling van de hoofdpersoon.
Willeke schreef:>>>>Dat jongetje vond ik wel heel zielig trouwens. Wat het ook is, het voelde wel degelijk angst en pijn.
Dat het geen gewoon jongetje was, had ik wel door na die zwarte rook maar had hij iets heel kwetsbaars. Hij was ook duidelijk heel bang voor de politieagent.
Heel naief dacht ik toen nog dat die zwarte rook met dat schieten van die agent te maken had.
Maar ik dacht toen nog dat ik een heel ander boek aan het lezen was, dan het daadwerkelijk was
Maar ik dacht toen nog dat ik een heel ander boek aan het lezen was, dan het daadwerkelijk was

haha nou, klaar ben je ermee, een ongevraagd horrordebuut. Wel dapper dat je doorleest Willeke, ik zag al groen en geel van ellende denk ik.
Er is nu een mooie serie op tv The Bridge waarin ook heel ongewone, gruwelijke, dingen gebeuren en een van de hoofdrolspeelsters autistische trekjes heeft (fantastisch gespeeld overigens) Ik krijg de indruk dat dit boek een beetje daarop lijkt, alleen zijn er in die serie geen horror dingen, maar wel heel ongewone dingen. Ken jij de serie Annemarie? Lijkt dit boek daar een beetje op?
Dettie
Er is nu een mooie serie op tv The Bridge waarin ook heel ongewone, gruwelijke, dingen gebeuren en een van de hoofdrolspeelsters autistische trekjes heeft (fantastisch gespeeld overigens) Ik krijg de indruk dat dit boek een beetje daarop lijkt, alleen zijn er in die serie geen horror dingen, maar wel heel ongewone dingen. Ken jij de serie Annemarie? Lijkt dit boek daar een beetje op?
Dettie
Willeke schreef:Heel naief dacht ik toen nog dat die zwarte rook met dat schieten van die agent te maken had.
Ja, dat snap ik wel. Als je deze auteur niet kent en er staat literaire thriller op, dan denk je niet meteen aan iets bovennatuurlijks!
Dettie schreef:haha nou, klaar ben je ermee, een ongevraagd horrordebuut. Wel dapper dat je doorleest Willeke, ik zag al groen en geel van ellende denk ik.
Dettie
Ja, die serie ken ik. Ik ben een groot fan! Het lijkt echter helemaal niet op het boek. In The Bridge gebeuren heftige dingen maar het zijn geen bovennatuurlijke of onverklaarbare dingen. Het werk van deze auteur is heel eigen en laat zich moeilijk vergelijken vind ik. Als je de andere recensies leest, zie je dat ook die boeken heel bijzonder zijn.
Ah dank je Annemarie, ik hoop dat de dingen in The Bridge verklaard worden haha. Anders zou het wel heel erg zijn...
Ik had de andere recensies gelezen en las wel dat er gruwelijke dingen gebeuren maar horrorelementen vond ik er niet in terug. Wel het onverklaarbare zoals die caravans op die groene weide... bizar allemaal. Lijkt me inderdaad wel heel spannend!
Bij een film kun je nog achter een kussen duiken of gauw weglopen en hoor je vaak al aan de muziek dat het eng gaat worden. (Jaws!) In een boek schrik ik altijd zo van heel enge gruwelijke dingen die zie ik vaak niet zo heftig aankomen.
Dettie
Ik had de andere recensies gelezen en las wel dat er gruwelijke dingen gebeuren maar horrorelementen vond ik er niet in terug. Wel het onverklaarbare zoals die caravans op die groene weide... bizar allemaal. Lijkt me inderdaad wel heel spannend!
Bij een film kun je nog achter een kussen duiken of gauw weglopen en hoor je vaak al aan de muziek dat het eng gaat worden. (Jaws!) In een boek schrik ik altijd zo van heel enge gruwelijke dingen die zie ik vaak niet zo heftig aankomen.
Dettie
In de andere boeken zitten ook wel horrorelementen. Maar ze voeren gewoonweg niet de boventoon. Het zijn spannende, griezelige verhalen.
Zelf lees ik liever enge dingen dan dat ik ze in een film zie. In mijn hoofd kan ik een eng fragment juist nog wat afzwakken.
Zelf lees ik liever enge dingen dan dat ik ze in een film zie. In mijn hoofd kan ik een eng fragment juist nog wat afzwakken.
Grappig deze gedachtewisseling. Het is inderdaad geen klassiek horrorboek, maar een wat surrealistisch verhaal met aan het eind horrorfragmenten aan het eind die duidelijk in dienst staan van het verhaal.
Ik ben alleen niets gewend op dat vlak.
Wel bij thrillers trouwens, en die zijn inderdaad vergelijkbaar met The Bridge, maar dit gaat inderdaad over andere werkelijkheden dan de onze.
Ik ben alleen niets gewend op dat vlak.

Wel bij thrillers trouwens, en die zijn inderdaad vergelijkbaar met The Bridge, maar dit gaat inderdaad over andere werkelijkheden dan de onze.
En ook de recensie van Willeke staat op de site, zie
http://thrillers-leestafel.info/john-ajvide-lindqvist/
-
http://thrillers-leestafel.info/john-ajvide-lindqvist/
-
Terug naar “Het spannende boek/thrillers”