Borniche - Knock-out in zes ronden

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Renate

Borniche - Knock-out in zes ronden

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2016, 11:41

Bij het zoeken naar wat licht leesvoer om in bed en bij te verzorgen katten te lezen, stuitte ik in m'n boekenkast op dit, uit elkaar vallende, boek. Het boek lijkt niet meer te krijgen, dus dit zal niet op de website hoeven te komen. Er zijn wel andere boeken van Roger Borniche verkrijgbaar als e-boek, maar alleen in het Frans.

Roger Borniche https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Borniche vertelt in dit boek over z'n jacht op Emile Buisson https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%89mile_Buisson een Franse crimineel, die niet op een dode meer of minder keek. Niet alleen wie hem bij een overval in de weg stond, maar ook bendeleden die een probleem veroorzaakten werden genadeloos neergeschoten. Z'n wreedheid werd in sommige gevallen ook bendeleden te erg.
Het boek is ook verfilmd als 'Un flic story' met Alain Delon en Jean-Louis Trintignant in de hoofdrollen.

Het boek begint als Emile Buisson samen met René Girier, alias René La Canne (over wie Roger Borniche 'De man met de wandelstok' geschreven heeft) ontsnapt uit een psychiatrische inrichting. Hiermee begint een klopjacht, met een concurrentiestrijd tussen de verschillende politiekorpsen van Parijs. Roger Borniche weet het een en ander spannend te beschrijven en geeft ook een kijkje in het verleden van Emile Buisson en in z'n eigen verleden, waarbij hij beseft dat hij net zo goed aan de andere kant van de wet terecht had kunnen komen. Hij beschrijft ook z'n afkeer van bepaalde praktijken, waar hij zichzelf misschien ook wel eens schuldig aan maakt en zelfs Emile Buisson krijgt iets menselijks. Je leest hoe hij van jongs af aan gedwongen is om te stelen, om bij te dragen aan het gezinsinkomen. Echt sympathiek wordt hij overigens nergens, daarvoor zijn z'n wrede trekjes wat te erg.

Aan het eind van het verhaal valt ook te lezen hoe het diverse bendeleden verder is vergaan. Sommigen hebben het criminele pad nooit verlaten en andere hebben kans gezien om een ander bestaan op te bouwen als smid, meubelmaker, fabrikant, hotel-restauranthouder en dokwerker.

Annemarie

Re: Borniche - Knock-out in zes ronden

Berichtdoor Annemarie » 22 Jul 2016, 12:23

Het klinkt een beetje als een non-fictie verhaal. Is het dat niet?

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2016, 12:53

Het wordt over het algemeen beschouwd als een thriller, zij het gebaseerd op ware gebeurtenissen en bestaande personen. Zo beschouwde Roger Borniche z'n werk ook.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 22 Jul 2016, 13:21

Ah, okè. Dan snap ik het. Dank je voor de uitleg!

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2016, 21:08

In het tweede boek schrijft hij ook duidelijk dat namen van bepaalde personen veranderd zijn en zo.

Maar daar zal ik later nog wel wat over schrijven.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 23 Jul 2016, 13:53

Dus hij mixt feiten en fictie. Leuk dat je meer van zijn boeken gaat lezen.

Renate

Berichtdoor Renate » 23 Jul 2016, 15:15

Nou ja, meer van z'n boeken? Ik heb er maar 2 en die vallen beide uit elkaar, misschien mede doordat ik ze zo veel gelezen heb. Van verschillende boeken lijken alleen nog Franse e-books te krijgen. Daar schiet ik dus niets mee op. Er zijn wel meer boeken in het Duits vertaald, maar die zijn dus ook niet te krijgen.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 23 Jul 2016, 15:45

Ja, ik overdreef weer. ;) Leuk dat je in ieder geval nog een van zijn boeken gaat lezen dan.

Renate

Berichtdoor Renate » 23 Jul 2016, 19:13

Ja, ik heb beide boeken toevallig staan en ergens kan het ene boek niet echt zonder het ander.

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”