Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Joanazinha » 13 Mar 2016, 23:35

Weer een uitzonderlijk goede thriller van Arne Dahl! In mijn recensie schrijf ik o.a.: Amsterdam-Stockholm is een pageturner vanaf de allereerste bladzijde, maar Dahl schrijft niet voor de lezer die een hap-slik-weg-verhaal wil consumeren. Hij vraagt aandacht van de lezer en feeling voor en/of interesse in de (Europese) politiek. Maar dan beloont hij je ook met een indrukwekkend verhaal en een thriller met een zeer actueel thema.

http://www.thrillers-leestafel.info/arne-dahl

-

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Renate » 14 Mar 2016, 14:57

Ik al dus moeten wachten.
Ik vind het zo mooi dat hij goed geïnformeerd lijkt te zijn, ook als het om straten in Den Haag gaat.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Annemarie » 14 Mar 2016, 14:57

Ik heb het boek ook liggen. Ben heel benieuwd!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Dettie » 14 Mar 2016, 18:20

Een beetje een politiek statement ook Joanazinha?

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Joanazinha » 14 Mar 2016, 19:02

Laat dat 'beetje' er maar af :D
Dahl geeft een heel duidelijk politiek statement af, maar het past volledig in het verhaal.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Annemarie » 25 Mar 2016, 18:47

Een uitmuntende thriller met inderdaad een heel duidelijk politiek statement. Uitstekend gedaan.

Lees mijn recensie hier: http://www.thrillers-leestafel.info/arne-dahl

-

dusty
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 Mei 2016, 19:39

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor dusty » 31 Mei 2016, 12:39

Ik sla zojuist de laatste bladzijde om van Amsterdam-Stockholm en peins over deze intelligente en zeker maatschappijkritische thriller. Bij Dahl moet je niet in slaap vallen. Het is opletten geblazen. Wat het niet is, is een echte page turner m.u.v. de laatste 100 pagina's.
Dahl kan behoorlijk uitweiden over allerlei, ook persoonlijke, zaken. Je bent schrijver om ook uitstapjes te maken die de geest van de lezer verrassen zoals bv R.J. Ellory of Jo Nesbo of Mo Hayder. Een boeiende thriller dit Amsterdam-Stockholm. Vijf sterren? Vierenhalf. 'Hebzucht' was vijf sterren.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Annemarie » 31 Mei 2016, 15:21

Het is zeker geen thriller om even snel doorheen te vliegen.
Ik heb het eind maart gelezen en ik merk nu dat het verhaal heel goed is blijven hangen. Dat heeft Arne Dahl dus knap gedaan!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Renate » 13 Apr 2018, 11:30

Ik ben er net in begonnen en het is weer buitengewoon spannend. Ik ben benieuwd waar het eerste hoofdstuk op z'n plaats valt.

In de bespreking wordt een klein ding weggegeven over het eerste hoofdstuk.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Annemarie » 14 Apr 2018, 16:13

Sorry dat ik zo weinig op het forum ben de laatste tijd. Ik heb heel weinig energie. Ik lees af en toe wel mee maar voor reageren heb ik niet altijd puf.

Leuk dat je dit boek aan het lezen bent, Renate. Ik vond het erg goed!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Dettie » 14 Apr 2018, 16:16

Nou ik mis je wel hoor Annemarie! Maar zorg eerst maar dat je weer wat opknapt!

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Renate » 14 Apr 2018, 16:19

Volgens mij staat er op pagina 91, bij het begin van deel 2, in het hoofdstuk 'Niet subtiel' een verkeerde datum. Er staat namelijk 'Amsterdam, 13 juni', maar volgens mij sluit het aan op het hoofdstuk 'Groen licht', dat op pagina 53 begint en als datering 'Den Haag - Amsterdam, 30 juni' heeft. Tegen het einde van dit hoofdstuk heeft Jutta Beyer zich opgesloten in een kast in de keuken. In 'Niet subtiel' lijkt het er op dat ze uit haar benarde positie bevrijd wordt.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2018, 17:12

Dettie schreef:Nou ik mis je wel hoor Annemarie! Maar zorg eerst maar dat je weer wat opknapt!

Dettie



Dat is lief van je, Dettie. Ik doe mijn best!

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Annemarie » 15 Apr 2018, 17:13

Renate schreef:Volgens mij staat er op pagina 91, bij het begin van deel 2, in het hoofdstuk 'Niet subtiel' een verkeerde datum. Er staat namelijk 'Amsterdam, 13 juni', maar volgens mij sluit het aan op het hoofdstuk 'Groen licht', dat op pagina 53 begint en als datering 'Den Haag - Amsterdam, 30 juni' heeft. Tegen het einde van dit hoofdstuk heeft Jutta Beyer zich opgesloten in een kast in de keuken. In 'Niet subtiel' lijkt het er op dat ze uit haar benarde positie bevrijd wordt.



Wat knap toch, Renate, dat jij dit soort dingen altijd opmerkt! Volgens mij heb ik dit destijds niet opgemerkt.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Renate » 15 Apr 2018, 19:09

Of ik het altijd opmerk weet ik niet, maar de datums bij de hoofdstukken helpen een beetje met het volgen van het verhaal en als je dan terug lijkt te springen in de tijd en het gaat er op lijken dat het voortzetting is van een stuk dat je eerder hebt gelezen, dan valt het wel een beetje op. Later wordt er nog een keer aan de gebeurtenissen in het bewuste hoofdstuk gerefereerd en dan weet je het helemaal zeker.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Arne Dahl - Amsterdam-Stockholm

Berichtdoor Renate » 18 Apr 2018, 20:42

Ik heb het boek uit. Het laatste stuk lijkt in zekere zin een beetje in te zakken. Er zit nog genoeg spanning in maar de toespraak haalt de vaart er een beetje uit. Bovendien maakt deze toespraak de zaak ook een beetje onrealistisch.
Zelfs als elektrische auto's net zo goedkoop zouden zijn als benzine-auto's, dan is het nog niet mogelijk om deze op stel en sprong verplicht te stellen. Benzine- en diesel-auto's zouden op dat moment onverkoopbaar zijn en dat betekent dat automobilisten dus een flink bedrag moeten investeren in een nieuwe auto, terwijl ze niets voor hun oude auto terugkrijgen. Ik wil het dan nog niet hebben op de problemen die de nieuwe brandstof met zich meebrengt. Daarvoor moet dus een nieuwe infrastructuur op worden gezet, terwijl de fabricage, of verwerking ook de nodige energie zal kosten. De energie die uit het product moet komen, zal er namelijk eerst in moeten worden gestopt. Een accu moet je opladen en dat geldt uiteindelijk ook voor de vervangbare vloeistof. Je kunt geen energie uit niets scheppen. Bovendien zal er meer energie in moeten worden gestopt dan er uitkomt.
Afgezien van deze technische bezwaren, vond ik het wel een spannend boek. Het is goed alleen te lezen. Er wordt maar heel even naar gebeurtenissen die in eerdere boeken hebben plaatsgevonden verwezen en ook de verwijzing naar het volgende boek is maar klein. Het was voor mij in ieder geval geen probleem om eerst het vierde deel van de serie te lezen en pas daarna dit boek.


Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten