Dan Brown - De Da Vinci Code

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Gast

Berichtdoor Gast » 18 Okt 2006, 19:30

Ik heb al een tijd terug de Da Vinci Code gelezen en ik moet bekennen dat ik er niets aan vond. Ik vond het teveel op het Bernini mysterie lijken en ik vond het verhaal zo ongeloofwaardig. Wel vond ik het goed geschreven en het was leuk om over plaatsen te lezen waar ik zelf ben geweest.
Dat was ook zo met het Bernini mysteri; twee weken later zat ik zelf in Rome en liep ik op de plekken die een rol speelden in het boek, erg leuk!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2006, 20:51

Hallo maya, Welkom bij Leestafel!

tiba

Berichtdoor tiba » 18 Okt 2006, 21:21

Dag Maya,

ook hartelijk welkom; hopelijk vind je hier een en ander naar je zin.

Groetjes. Tiba.

Roel

Berichtdoor Roel » 19 Okt 2006, 21:39

Ik heb de Da Vinci Code niet gelezen en heb besloten er ook geen tijd aan te spenderen. Niet dat het onderwerp me niet zou interesseren, het interesseert me alleen maar, maar dan lees ik toch liever over deze intrigerende zaken in de vorm van een gedegen studie. Dat literatuurlezers dit een van de slechts geschreven boeken noemen, spreekt voor mij boekdelen. Is dan ook in hoofdzaak een thriller.
Wat ik echter totaal niet begrijp is dat Inge, elders over dit boek zegt dat dit boek zo makkelijk las??? Hoe kan dat, terwijl je als lezer een schat aan informatie over je uitgestort krijgt waar je u tegen zegt! Hoe is het dan mogelijk dat zij niet met de oren gaat klapperen?

Inge

Berichtdoor Inge » 19 Okt 2006, 21:56

Er is inderdaad veel informatie maar je hebt eigenlijk niet echt de achtergrondinformatie nodig om het boek te kunnen begrijpen.
Ik ken thrillers die zoveel geen informatie rondstrooien en toch moeilijker zijn om te volgen. Hoe moet ik het uitleggen???? Al zeer vlug had ik vermoedens van waar alles naartoe ging. Al die informatie over sektes, codes enz deed er niet zoveel toe. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een boek is waar zelfs een kind, dat voor het genre te vinden is, door komt. Goed verhaal hoor, daar heb ik niets op aan te merken maar uiteindelijk nogal doorzichtig. Ik denk dat de hoeveelheid informatie vooral te maken heeft met het feit dat Brown er al het mogelijke en onmogelijke bij sleurt. Ik heb alvast al betere thrillers gelezen. Eigenlijk hoort het voor mij een beetje tot de categorie evanovich. Ik denk dat Harry Potter zelfs beter is (alhoewel ik nog geen gelezen heb) Veel actie maar uiteindelijk een gewoon luchtig verhaal. Hopelijk schieten de da vinci fans me nu niet neer :lol:

Inge

tiba

Berichtdoor tiba » 19 Okt 2006, 22:09

Maar toen je het las, zat je toch midden in een spannend verhaal, Inge?
Dat vermeldde je hier toch.
Is toch de hele opzet van het boek: de lezer meesleuren in een spannend verhaal? Daar is de schrijver toch in geslaagd, vind ik. Ik ben helemaal geen thrillerlezer, kan dus niet vergelijken. Toegegeven, op het einde was het van het goede te veel: er werd té veel bijgesleurd. Daarin had hij moeten beperken.
Dat een aantal mensen zeggen dat het boek slecht geschreven is, heb ik niet gemerkt (en ik let daar altijd wel op).

Groetjes. Tiba.

Inge

Berichtdoor Inge » 20 Okt 2006, 07:46

Nou, Ik zat inderdaad echt midden het verhaal omdat de spanningsboog goed aangehouden werd. Er gebeurt altijd iets, er is veel actie,.... Maar het verhaal op zich is wel doorzichtig. Al tamelijk vlug had ik op dat er bepaalde dingen niet klopten. Bij een goede thriller mag dat niet tot op het einde.
Ik zeg hiermee niet dat ik het geen goed verhaal vind. Ik vond ten eerste dat je ook zonder al die achtergrondinformatie het boek kon volgen. En ten tweede: Ik sorteer Brown in de categorie Evanovich omdat het boek op dezelfde manier leest. Je weet zo onderhand dat ik fan ben van Evanovich maar je hebt me haar boeken nooit hoogstaande literatuur horen noemen. Het zijn voor mij de typische tussendoorboekjes, Je hebt plezier aan het lezen, ze geven je een aangename namiddag (nou brown wel iets meer dan een namiddag) en dat is het. Het zijn boeken die je leest zonder al teveel inspanning te moeten doen. Het leest vlot, de spanningsboog is goed, enz. Maar voor mij geen hype waard. Het verhaal op zich is daarvoor te doorzichtig, niet genoeg diepgang,...

Inge

Raptor power

Berichtdoor Raptor power » 17 Nov 2006, 11:23

Dat boek is mooi :). Vind het wel grappig: Ik lees het boek in 2 dagen uit en heel veel andere (volwasse mensen) doen er langer over :P.

irene

Berichtdoor irene » 17 Nov 2006, 17:53

Welkom Raptor Power...
Deze dame op leeftijd had de Da Vinci Code in twee lange avonden gelezen. Het Berninimysterie vond ik overigens beter!

groetjes, irene

Inge

Berichtdoor Inge » 17 Nov 2006, 18:28

nou, ik zal ergens tussenin zitten qua leeftijd. Ik las het boek in een zéér lange namiddag :lol:

Inge

Dettie
Site Admin

Re: Dan Brown - De Da Vinci Code

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2013, 16:31

Er schijnt een nieuw Dan Brown boek uit te komen. Annemarie gaat het lezen. Ben benieuwd!

Dettie

Inge

Berichtdoor Inge » 29 Jan 2013, 16:58

Inferno? Komt dat niet in mei uit? Of is het nog een ander?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 29 Jan 2013, 17:34

Ja ik moest het even opzoeken, het is Inferno inderdaad.

Dettie

Inge

Berichtdoor Inge » 29 Jan 2013, 17:51

Ik had het onlangs ergens zien passeren op een mail van een uitgeverij. Ik dacht direct aan die film met dat hoog gebouw dat in brand stond. Zo heb ik het onthouden :D

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”