Dan Brown - De Da Vinci Code

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
peter_odb

Berichtdoor peter_odb » 19 Jul 2005, 20:16

Een heel originele gedachte over de Graal wordt door Jan Smulders in zijn boek "De ware graal en zijn valse hoeders" uit de doeken gedaan. Volgens dit boek is de Graal een manier om de echte waarde van het getal pi (3,1415...) te construeren, en dat is niet 3,1415 ... maar wel de tangens van 72 (ongeveer 3,07). Volgens dit boek kunnen we op aarde niet de echte waarde van pi waarnemen, door het effect van de zwaartekracht. De auteur vermengt hier dus de algemene relativiteitstheorie van Einstein met de mythe van de graal, in een sausje van meetkunde. Helaas vergist de auteur zich op een paar cruciale punten, omwille van zijn gebrekkige kennis van de meetkunde. De auteur meent onterecht dat pi in de niet-Euclidische meetkunde (die door Einstein wordt gebruikt in zijn theorie om de kromming van de ruimte en de tijd te beschrijven) een andere waarde heeft dan 3,1415 ... De auteur meent onterecht dat de niet-Euclidische meetkunde gelijk is aan de boldriehoeksmeetkunde. Verder meent de auteur onterecht dat de verhouding van de omtrek van een cirkel tot zijn doorsnede (wat in de gewone, Euclidische, meetkunde gelijk is aan pi) door de zwaartekracht van de aarde een andere waarde kan aannemen: dit is niet zo want de zwaartekracht van de aarde is te klein om een dergelijk effect te hebben. Verder weet de auteur niet dat in de Euclidische meetkunde de verhouding van de omtrek van een cirkel tot de doorsnede van plaats tot plaats anders kan zijn.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Jul 2005, 17:52

Het spijt me maar ik snap hier helemaal niets van. Dit gaat helemaal boven mijn pet dus een echte reactie kan ik niet geven.
Sorry

Bernadet

tiba

Berichtdoor tiba » 06 Aug 2005, 21:33

De auteur heeft het dus mis?

Tiba.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 07 Aug 2005, 14:04

Vanvond (7 aug) op discovery, 22.00 uur, een documentaire over hoe mis de schrijver het wel had!! Aan de andere kant: heeft hij ooit beweerd dat hij meer dan fictie schreef?

Gast

Berichtdoor Gast » 31 Aug 2005, 21:22

De 'Da Vinci Code'. Ik had het boek nog niet gelezen, of ik was het al beu. Vrienden uit alle hoeken en gaten wisten op feestjes en bij andere borrels de voorbije maanden tot vervelens toe te vertellen hoe zalig het boek wel is. Spannend, en vol mysterie, en goed geschreven en uiterst meeslepend. De supperlatieven vielen uit de lucht, als waren het T-shirtjes van Bikkembergs; het is werkelijk een hype. En dat vind ik altijd wel een beetje verdacht. Dus, voor mij hoefde het niet meteen. Maar toen ik zo'n oude kardinaal in zwart-purperen gelegenheidsensemble, en met een hoofd vol waarschuwingen, op tv zo ontzettend hard tegen het boek hoorde pleiten, ben ik het dan ook gaan kopen. Ik dacht, een boek vol fantasie en spanning dat een beetje Jezus, z'n moeder en z'n mogelijke lieven gaat en waar zo'n kardinaal van zegt dat ik het niet lezen mag omdat het door en door rot is, dat moet ik lezen. Alleen maar om te weten wat ik eventueel dreig te missen. Boeken in de ban doen verbieden aan gelovigen? Wie bedenkt het nog in 2005? In godsnaam? Het is ongeveer even erg als condooms verbieden aan gezonde mensen in een wereld vol rare gevaarlijke ziektes. En het is nu net iets wat je vooral moet doen als je wil dat het boek een bestseller wordt. Was de bijbel ook niet ooit een verboden boekje, en heeft dat de verkoop ooit tegengehouden? Ik geloof het niet, meneer de kardinaal. Van 'De Da Vinci Code', de succesthriller van Dan Brown, zijn nu wereldwijd al bijna twintig miljoen exemplaren verkocht. De schrijver is miljardair en voert met maar liefst drie boeken de bestsellerlijstjes aan. Dat is bij mijn weten niet eerder vertoond. Zelf heb ik 'De Da Vinci Code' graag gelezen, al begreep ik toen ik het boek dichtsloeg niet goed waarom het nu zo fantastisch verkoopt. Ik schat dat ik in mijn leventje toch al zo'n honderd betere boeken heb gelezen. Het is Brown natuurlijk van harte gegund. De man heeft zijn wereldwijde succes aan zijn talent te danken, en aan het feit dat zijn boek precies op het goede moment kwam. Hij heeft er hard voor moeten werken en vond ook nog eens de broodnodige portie geluk op zijn pad. Dat geluk heeft Simon Cox zelfs niet nodig. Deze Brit zag het succes van Dan Brown en speelde daar handig op in; hij schoot snel een boekje in elkaar dat hij 'De geheimen van de Da Vinci Code' noemde. Het bevat achtergrondinformatie bij al die mysterieuze symbolen, kerken en broederschappen. Cox harkte die bijeen van het internet en uit andere boeken, zocht daar mooieprentjes bij en voorzag het geheel van een sfeervolle omslag. Met wat handig knip-en plakwerk haakte hij zijn karretje vast aan de grootste bestseller van de eeuw. In een mum van tijd gingen ook van zijn boek talloos veel exemplaren over de toonbank. Kassa kassa. Hit the money and run. Ook verscheen trouwens een tweede boekje, dat op dezelfde leest is geschroeid: 'De geheimen van het Bernini Mysterie'. Zo kan Cox zich nog wel een tijdje verder verrijken, zonder daar veel te moeten voor doen. In die zin is hij bijna genialer dan Da Vinci. Die moest tenminste zelf nog zijn uitvindingen bedenken.

groetjes sharleen

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2005, 13:03

De 'Da Vinci Code'. Ik had het boek nog niet gelezen, of ik was het al beu. Vrienden uit alle hoeken en gaten wisten op feestjes en bij andere borrels de voorbije maanden tot vervelens toe te vertellen hoe zalig het boek wel is. Spannend, en vol mysterie, en goed geschreven en uiterst meeslepend. De supperlatieven vielen uit de lucht, als waren het T-shirtjes van Bikkembergs; het is werkelijk een hype. En dat vind ik altijd wel een beetje verdacht. Dus, voor mij hoefde het niet meteen. Maar toen ik zo'n oude kardinaal in zwart-purperen gelegenheidsensemble, en met een hoofd vol waarschuwingen, op tv zo ontzettend hard tegen het boek hoorde pleiten, ben ik het dan ook gaan kopen. Ik dacht, een boek vol fantasie en spanning dat een beetje Jezus, z'n moeder en z'n mogelijke lieven gaat en waar zo'n kardinaal van zegt dat ik het niet lezen mag omdat het door en door rot is, dat moet ik lezen

Het lijkt wel of ik mijn eigen gedachten lees Sharleen!

Ook ik heb het boek gelezen, deels uit nieuwsgierigheid maar meer naar aanleiding van een DVD die over het schilderij Het laatste avondmaal van Da Vinci ging. Welke geheimen ze daar in ontdekten. Daarvoor hoefde ik het boek niet omdat het zo'n hype was. Maar die DVD maakte dus wel dat ik het boek wilde lezen. (Die DVD was natuurlijk ook al een gevolg van dat boek)
Het boek zelf vond ik niet veel maar dat staat hier ergens al te lezen.

bernadet

Da duke

Da vinci code

Berichtdoor Da duke » 19 Okt 2005, 21:58

Echt een geweldig boek. heb hem nu in nederlands en engels gelezen. hele avonden gelezen 8) 8) 8)

Gast

http://www.DeDaVinciCode.TK

Berichtdoor Gast » 22 Okt 2005, 15:12

De Da Vinci Code is inderdaad een buitengewoon spannend boek. Maar helaas zijn feiten en fictie op zo'n manier door elkaar gemixd dat sommige mensen het onderscheid nog maar moeilijk kunnen maken. Voor die mensen heb ik een uitgebreid overzicht gemaakt van de fictieve gegevens in De Da Vinci Code die per ongeluk als feit opgevat zouden kunnen worden:

http://www.DeDaVinciCode.TK

Wolvin

Berichtdoor Wolvin » 25 Jan 2006, 08:52

Nou ik vond t zeker leesbaar, maar in mijn top zit ie niet... Ik hou zowieso al niet van commercieel gedoe en dit is er écht over... Het was wel spannend en verrassend en blabla maar echt bijblijven... Nee... Ik wil wel nog boeken lezen van hem maar het is zeker geen must.
Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2006, 12:33

Dan Brown, de auteur van de Da Vinci Code, zal volgende week voor de Britse rechter verschijnen om zich te verdedigen tegen beschuldigingen dat hij het idee voor de bestseller heeft gestolen uit een ander boek. Brown zou de centrale hypothese dat Jezus een relatie had met Maria Magdalena en een kind had, hebben overgenomen uit het boek The Holy Blood and the Holy Grail uit 1982. Twee van de schrijvers van dat boek, Michael Baigent en Richard Leigh, zeggen dat grote delen uit hun werk in de Da Vinci Code zijn gebruikt.

De Da Vinci Code is de bestverkochte roman ooit. Van het boek zijn bijna 40 miljoen exemplaren verkocht. Brown is al eerder aangeklaagd voor plagiaat. Een Amerikaanse rechter bepaalde vorig jaar dat een klacht van auteur Lewis Perdue, die vindt dat Brown het idee voor de bestseller heeft gestolen uit twee van zijn boeken (Daughter of God en The Da Vinci Legacy), ongegrond is.

Bron: Volkskrant 27 februari 2006

Inge

Berichtdoor Inge » 13 Jul 2006, 11:58

Bij ik het wilde of niet, ik heb hem in huis. We gingen gisteren na een vergadering nog een terrasje doen en toen we uitstapten gaf een vriend hem. Zo vlug mogelijk lezen. Het record is 2 dagen. Nu kan ik niet anders dan hem lezen :shock: Zal er dus na de rottersclub in beginnen en liefst in minder dan 2 dagen :lol:

Inge

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Jul 2006, 12:39

Ik ben heel benieuwd wat jij van Dan Brown vindt Inge. Als ik het goed begrijp zien we je voorlopig niet, je wil je record breken! ;)

Bernadet

Inge

Berichtdoor Inge » 13 Jul 2006, 13:03

Niet mijn record maar dat van een vriend :lol: hij heeft 2 dagen over de da vinci code gedaan en nu kan ik voor hem natuurlijk niet onderdoen :? Dus als de rootersclub uit is probeer ik het in minder dan 2 dagen te lezen. 8)

Inge

Tijgetje

Berichtdoor Tijgetje » 13 Jul 2006, 14:17

Hai,

Ik heb genoten van beide boeken (da vinci code en bernini mystery). De combinatie van de geweldige steden (was pas in Parijs en al eerder in Rome geweest), de geschiedenis, kunst en spanning spreekt mij enorm aan. Ik twijfel nog of ik zijn andere boeken zal lezen, omdat ik begreep dat dit niet over kunst en mooie steden gaat, en dat spreekt me nou juist zo aan.

Succes Inge!! :lol:

groetjes lisanne

irene

Berichtdoor irene » 13 Jul 2006, 20:20

Ha die Lisanne..
Ik had eerst de da vinci code gelezen, daarna het bernini mysterie, Beide boeken vond ik boeiend en spannend, omdat ik net als jij de steden goed ken.

De combinatie van de geweldige steden (was pas in Parijs en al eerder in Rome geweest),

Het Juvenalis dilemna is ook wel een aanrader, dat gaat over computers, (weet ik helemaal niets van) maar ook over Zuid Spanje... Hoogste tijd om daar eens kennis mee te maken!
Dan's Brown laatste vertaling, heb ik nog niet gelezen, wel goede recensies gehoord, dus...

groetjes, irene

Inge

Berichtdoor Inge » 14 Jul 2006, 07:47

Volgen zijn boeken elkaar op off kun je ze echt wel elk afzonderlijk lezen? Er zijn geen personages die "verderleven" in de andere boeken? een soort van rode draad?

Groetjes Inge

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2006, 08:08

Nee het zijn aparte boeken Inge.

Bernadet

Inge

Berichtdoor Inge » 14 Jul 2006, 08:11

oke :? dan heb ik geen excuus meer om niet aan de da vinci code te beginnen :lol:
:mrgreen:
Inge

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Jul 2006, 08:33

Hup Inge zet hem op! In 1 1/2 dag! Het lukt! :D

Bernadet

Inge

Berichtdoor Inge » 14 Jul 2006, 08:39

PPPPPPPPPPpppppppppppppppppffffffffffffffffffff. Ik weet niet waarom het boek me totaal niet aantrekt. Ik heb al veel goeie reacties gehoord maar toch...... Vreemd, dat heb ik nogal dikwijls met die hype boeken. Zo trekt Harry Potter me ook absoluut niet aan. pppppppppppppppppfffffffffffffffffffff

:? :? :?

Inge

Inge

Berichtdoor Inge » 15 Jul 2006, 14:11

Ik heb het uit! In zowat een uur of 10 uitgelezen. Het boek zoog me gewoon in het verhaal. ik weet niet of het is omdat ik het in 1 keer uitgelezen heb maar waw wat een boek. Er zaten inderdaad een paar dingen in waar ik mijn wenkbrauwen bij fronste. Ik had ook al heel vlug door dat Teabing en Remy iets raars waren, dat er daar iets niet klopte. maar toch..... waw waw waw. Het is een eeuwigheid geleden dat ik me nog zo meegesleept gevoeld heb door een boek. ik kon gewoon niet stoppen met lezen, wilde altijd voort.
Soms waren de stukken niet echt diepgaand. En vond ik dat er nogal vlug over dingen gegaan werd. Zo begreep ik niet waarom er zo vlug naar Teabing gelopen werd zonder een serieuze discussie van sophie haar kant uit. ook begreep ik niet waarom ze plotseling wel de politie zouden contacteren toen teabing "ontvoerd" was. Er zaten nog wel een paar dingen in waar ik mijn twijfels over had. Soms ging het nogal vlug, te gladjes. maar toch.... waw. Ik was echt wel sceptisch. had absoluut geen zin om het boek te lezen. En of het nu fictief of niet is maakt me niet uit. Lang geleden dat ik nog een boek gelezen heb dat zo "ontspannend" en "spannend" tegelijk was.

Groetjes Inge

En bernadet ik heb het dus in een halve dag gedaan :lol: nieuw record dus!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Jul 2006, 14:23

Hoera voor inge! Je hebt het gedaan! Niemand kan het sneller denk ik!

Bernadet

Inge

Berichtdoor Inge » 15 Jul 2006, 14:39

nog sneller? :shock:

Inge

tiba

Berichtdoor tiba » 15 Jul 2006, 16:42

Je bent inderdaad supersnel, Inge!
Zelf vond ik het ook spannend en had ik ook wel wat bedenkingen, vooral op het einde: toen werd er werkelijk van alles bijgesleurd! Maar zoals je zegt: het boek zuigt je mee.

Groetjes. Tiba.

Inge

Berichtdoor Inge » 15 Jul 2006, 16:57

Ja, op het einde heb ik meer dan eens me afgevraagd hoe bepaalde dingen erbij kwamen :? Dacht ik te :lol: moe werd.
Ik begreep ik niet hoe het mogelijk was dat een deskundige op het gebied van de graal de verkeerde graftombe bezocht.
En wat komen die grootmoeder en die broer daar plots doen? Waarom was dat nodig?
Maar het was bijna 12 uur dus dacht ik, ik zal wel ergens iets gemist hebben.....

Maar toch vond ik het een goed boek. Ik denk van het nog eens te lezen. Maar nu niet direct want om de een of andere reden kan ik dat nooit onmiddellijk. Het ligt te vers in het geheugen. Over een paar jaar....

Inge

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”