Jonathan Rabb: De topman

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Inge

Jonathan Rabb: De topman

Berichtdoor Inge » 31 Aug 2011, 19:33

Het begint allemaal met een oud manuscript geschreven door een monnik. Een manuscript dat aangeeft hoe men de "wereldmacht" kan innemen, het Eisenreich genoemd.
Sarah is een geheim agente, die na een traumatische ervaring, op pensioen is gezet. Via manipulatie wordt ze echter terug aan het werk gezet. Voor een of ander ministerie moet ze dossiers bijwerken van ondermeer (Ale)Xander Jaspers. Hij is een jonge professor politieke theorie. Sarah moet achterhalen wat het woord "Enreich", uitgesproken door een meisje dat ergens halfdood gevonden is, betekent.
Heel vlug blijkt dat het woord Eisenreich moet zijn en dan volgt een avontuur waarbij Xander en Sarah moeten samenwerken om het manuscript te vinden en de "wereld" te redden, vijanden helpers en helpers vijanden blijken te zijn, enz.

Dat is heel in het kort waarover het gaat. En eigenlijk houdt het niet meer in.
Mijn mening over dit boek is heel tweestrijdig. Enerzijds was ik constant geneigd om verder te lezen. De spanningsboog is goed, er zitten meer als genoeg cliffhangers in waardoor je nieuwsgierig bent naar hoe het verder gaat. Een beetje tv-feuilleton-achtig
Anderzijds waren er ook een aantal dingen die me irriteerden. Wat me uitermate irriteerde was binnen een hoofstuk de overgang van persoon. Om een voorbeeld te geven: Je volgt Xander bij een gesprek en plots de volgende paragraaf ben je heel ergens anders op de wereld en is het een andere hoofdpersoon die aan het woord is... Soms heel lastig om het verhaal te kunnen volgen.
Ook heel de hele uitleg over structuren, zowel politieke, sociale, economische enz. maakten het boek met momenten heel traag. Dat het nodig was om het verhaal te kunnen volgen is 1 ding maar er werd soms zo ver in uitgeweid dat je het gevoel had dat je in een ander boek bezig was.
Het derde wat me vooral na het lezen van het boek ergerde: dat het hele manuscript op het einde afgedrukt was en ongelooflijk saai is om te lezen (ik heb het dan ook na een paar bladzijden opgegeven :D ). Heel het boek door wordt je met delen uit dat manuscript om de oren geslagen en op het einde komt de droge kost dan nog een keer.
Moest ik dit boek een score moeten geven op 5 dan zou ik 2,5 geven. Niet goed, niet slecht.
Wat ik me wel steeds afvroeg tijdens het lezen van dit boek was: welk boek hebben we eens gelezen over het manipuleren van de maatschappij? We hebben er eens een hele discussie over gehad met de vraag of dat echt zo was en of dat echt kon...

Marjo

Re: Jonathan Rabb: De topman

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2011, 19:46

Nou Inge! Je bent niet bij te benen!
Ik heb geen idee welk boek je kan bedoelen.

Inge

Berichtdoor Inge » 31 Aug 2011, 19:51

Niet bij te benen? Het zijn de boeken die ik gelezen heb sinds begin augustus. Ik weet niet waarom maar plots had de microbe me weer te pakken. De televisie staat werkeloos en ik heb er plezier in :D

Over dat ander boek, ik heb me suf zitten denken. 'k weet niet of het een spannend of een gewoon boek was. 'k ben ook op zoek gegaan op het forum. En ergens in mijn achterhoofd heb ik het idee dat het ging over CIA of zo en (hoe heet die Amerikaanse regel) dat de Amerikaanse regering/geheime diensten iedereen kunnen en mogen controleren.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 31 Aug 2011, 19:53

O jee, zulke boeken vind ik niet veel aan, dus of ik dan meegelezen heb?

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”