Ruth Rendell - Het bruidsmeisje

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Ruth Rendell - Het bruidsmeisje

Berichtdoor PetraO. » 22 Apr 2007, 17:53

In deze thriller speelt een oud tuinbeeld, Flora, een belangrijke rol. Het staat aanvankelijk in de tuin van het ouderlijk huis van Philip, de hoofdpersoon in dit verhaal. Bij het huwelijk van zijn zuster ontmoet hij een vrouw, Senta, op wie hij meteen verliefd raakt en niet zomaar verliefd, maar helemaal hoteldebotel. Het zal daarom zijn dat hij niet ziet wat voor iedereen, zeker voor de lezer, meteen duidelijk is: het mens is knettergek.
Dat wordt in de loop van het verhaal meer en meer bevestigd, alleen Philip blijft het maar ontkennen. Hij voelt zich verantwoordelijk voor zijn wereldvreemde moeder, dat zal er mee te maken hebben dat hij zelf het zicht op de werkelijkheid enigszins kwijt is. In ieder geval: de krankzinnigheid van Senta brengt hem uiteindelijk in grote moeilijkheden.
Dit is één van de mindere Rendells. Philip als personage is saai en wel erg naïef, Senta zou je best eens tegen kunnen komen in het echte leven, maar ze is zo gestoord, en woont in zo'n gruwelijke omgeving, dat ik denk dat een eventuele verliefdheid niet zo heel lang zal duren. De eerste vriend van de moeder van Philip is wel een heel erg watje: nadat hij een geschenk van moeder, namelijk het tuinbeeld, is kwijtgeraakt, durft hij geen contact meer op te nemen, wat leidt tot allerlei misverstanden.
Het allerergste is dat Senta in het boek twee keer dezelfde onthulling doet: zou Ruth Rendell het boek niet hebben herschreven of nagekeken voordat ze het naar de uitgever stuurde? Ik ben zo'n fout nog nooit tegengekomen in een thriller. Tenslotte was de vertaling slecht en onbeholpen. Eerlijk gezegd viel het boek zo tegen dat ik me afvraag of het geen vervalsing is en eigenlijk door een ander is geschreven. Maar dat zal wel niet.

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten