Inger Frimansson - Duister spoor
Alleen in de cursieve stukken van het boek heb je de indruk dat het hier een thriller betreft, maar van wie deze stukken zijn, blijft bijna tot het einde een raadsel.
Het verhaal draait om Hilja, Kristian en Karla, de kinderen die een keramiekfabrikant bij z'n minnares had. Na de dood van haar minnaar heeft de moeder van de kinderen zelfmoord gepleegd en ze is door Hilja, die op dat moment 12 is, gevonden. Kristian komt bij de toeziend voogd in huis en wordt makelaar en Hilja blijft samen met haar zus, die 9 jaar ouder is. Nu ze 49 is, woont ze nog steeds bij haar zus, die zeer dominant is. Net als haar moeder heeft Hilja een relatie met een getrouwde man. Hilja en Kristian werden door Karla regelmatig met een paraplu geslagen, ook toen hun moeder nog leefde. Kennelijk liet ze de zorg voor de kleintjes vooral aan Karla over. Op een gegeven moment komt de actrice Jenny Ask terug in het leven van Hilja en Kristian. Hilja was als kind bevriend met Jenny en Kristian heeft nog wat met haar gehad. Later zijn ze elkaar uit het oog verloren en nu komt Jenny bij het kantoor van Kristian, omdat ze haar huis wil verkopen.
Het verhaal ontvouwt zich langzaam en in flarden kom je meer te weten over de jeugd van de kinderen. Hilja werkt bij een bloemist en droomt van een leven met Göran, maar dat zal er niet echt in zitten. Kristian wil haar wel helpen om een eigen huisje te vinden, iets waar Karla het absoluut niet mee eens is. Soms doet Hilja dingen, die niet bepaald verstandig zijn en dan zit ik echt een beetje met een plaatsvervangend gevoel van schaamte.
Anthos 2004
ISBN 978 90 414 1690 2
310 blz.
# Inger Frimansson - Duister spoor
Re: # Inger Frimansson - Duister spoor
Het klinkt toch wel goed, Renate. Is het verder helemaal niet spannend of af en toe een beetje?
Ergens was ik vooral benieuwd naar hoe het een en ander af zou lopen. De spanning zat misschien in de cursieve stukken. En natuurlijk is er de situatie tussen Hilja en Karla. En soms doet Hilja iets, waarbij je je af vraagt of dat wel goed af zal lopen.
Nou, het spreekt me zeker aan. Ik zal deze titel onthouden.
Terug naar “Het spannende boek/thrillers”