ED Vermeulen - Bureau MaRiT De zaak van: De beschadigde Toyo

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Renate

ED Vermeulen - Bureau MaRiT De zaak van: De beschadigde Toyo

Berichtdoor Renate » 23 Feb 2015, 16:52

ED Vermeulen - Bureau MaRiT De zaak van: De beschadigde Toyota, De jaloerse vriendin, Een hete dood

Dit is het vierde deel van de serie, waarvan ik eerder het tweede deel besproken heb. Als ik het boek uit heb, zal ik dit ook wel verder bespreken. De eerste zaak is eigenlijk een kort verhaal, dat vooralsnog op zichzelf lijkt te staan. De tweede zaak is een wat langer verhaal en vooralsnog lijkt de derde zaak de hoofdmoot van het boek te vormen. In de cursief gedrukte proloog worden we geconfronteerd met een man in een sauna, die op een gegeven moment de deur niet open kan krijgen. Later blijkt deze man overleden te zijn.

Dettie
Site Admin

Re: ED Vermeulen - Bureau MaRiT De zaak van: De beschadigde

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2015, 18:03

Leuk dat je hier ook een bespreking van wilt maken!
Ken je de boeken van Alexander McCall Smith over mma Ramotswe, de enige vrouwlijke detective van Botswana.
Daarin worden ook steeds zaken besproken. Heerlijke boeken om te lezen.

Zie: http://www.deboekenplank.nl/naslag/aut/s/smith_am.htm (beetje drukke pagina)

Dettie
die zich ineens afvraagt of ze het al eens aan jou gevraagd heeft...

Renate

Berichtdoor Renate » 23 Feb 2015, 20:29

Nee, die ken ik nog niet. Misschien als ik door de boeken van ED Vermeulen en Baantjer en De Waal heen ben.

Ik zie op de website van de bibliotheek dat de schrijver ook een kinderboek geschreven heeft.
http://www.bibliotheekdenhaag.nl/Online ... tion=zColl

Renate

Berichtdoor Renate » 25 Feb 2015, 15:49

Inmiddels heb ik het boek uit en kan ik er dus een soort verhaaltje over schrijven.

In de schuingedrukte proloog zijn we getuige van de moord op een man in een sauna. De man kan de deur niet meer open krijgen en overlijdt uiteindelijk door de hitte. Het oplossen van deze moordzaak vormt de hoofdmoot van het boek. De eerste hoofdstukken zijn voor de zaak van de beschadigde Toyota. Dit is eigenlijk maar een kort verhaaltje, dat draait om een burenruzie. De eigenaren van de Toyota beschuldigen hun buren van het beschadigen van hun auto. Dit verhaaltje loopt iets anders af dan verwacht.
Voor de tweede zaak roept Jack, een collega van Marit Johansen, haar hulp in. Een man wil dat z'n vrouw betrapt wordt met haar minnaar. Hij vermoedt namelijk dat de afspraak die ze heeft om met een vriendin in Rotterdam een weekendje op stap te gaan, eigenlijk een excuus is om haar minnaar te ontmoeten. Deze zaak blijkt iets ingewikkelder in elkaar te zitten dan men verwacht en de vriendin speelt daarin een belangrijke rol, waarover ik niets zal verklappen.
En dan is er de moord in de sauna, waarbij Dix haar hulp inroept. Men weet namelijk nog steeds niet of er sprake is van moord, of dat het toch een ongeluk is geweest. De deur van de sauna lijkt namelijk gewoon open te kunnen op het moment dat het lijk gevonden is. Als er sprake is van moord, dan zou de eigenaar van het vakantiehuisje en de sauna, de dader moeten zijn. Hij heeft een verhouding met het slachtoffer, een getrouwde man, die ook een gezin heeft. Het slachtoffer is streng katholiek opgevoed en homoseksualiteit wordt dus als een grote zonde beschouwd. Het gezin is ook behoorlijk streng in de leer en op het moment dat men de dochter spreekt, gaat ze ook stevig te keer over de zonden van haar vader. De zoon lijkt er wat nuchterder over te zijn. Samen met Jack gaat Marit ook nog een keer naar de kroeg waar de geliefde de vermoorde man ontmoet heeft.
In dit boek zitten wat meer cursieve stukken, met de gedachten van de jaloerse vriendin en de moordenaar van het slachtoffer in de sauna. Marit wordt nog steeds heen en weer geslingerd tussen Jack en Dix, die beide hun aantrekkelijke kanten hebben. Jack is een wat avontuurlijk type en misschien een beetje een rauwdouwer, terwijl Dix wat meer zekerheid lijkt te bieden, maar misschien ook wat saai is.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 26 Feb 2015, 19:18

Oei, het lijkt me geen pretje om in een sauna vast te komen zitten. Veeeeel te warm! ;)

Is dit boek wat minder luchtig van toon dan de andere boeken in deze reeks?

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Feb 2015, 20:41

Dat zou ik niet direct kunnen zeggen. Al valt wel op dat er in dit boek duidelijk naar een dader gezocht wordt en dat bij het andere boek dat ik gelezen heb, het er meer om ging om uit te zoeken of er inderdaad opzet in het spel was.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 26 Feb 2015, 21:09

Dat is toch wel een opvallend verschil. Leuk dat je deze reeks volgt.

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Feb 2015, 21:15

Tja, maar dit is pas het tweede boek dat ik van deze schrijfster lees. De bibliotheek in Den Haag heeft nog een ander boek. Het eerste boek heeft men wel in een ander filiaal, maar dat vind ik toch wat minder handig.

Annemarie

Berichtdoor Annemarie » 27 Feb 2015, 09:55

Ik vermoed toch zomaar dat je nog wel meer boeken van deze reeks in handen zult krijgen. Ik ben benieuwd!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2015, 10:00

Ik kan het 'verhaaltje' nog niet plaatsen Renate want er wordt aan de site gewerkt.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 27 Feb 2015, 16:52

Geeft niet. Er zit nog een ander verhaaltje aan te komen.

Renate

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2015, 12:16

Deze bespreking vind ik niet op de thriller-site.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2015, 12:36

Sorry Renate ik zal hem plaatsen, goed dat je het even meldt.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2015, 13:08

Renate

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2015, 13:09

Geeft niet, maar ik ben weer in een boek bezig en keek dus even naar de besprekingen die ik van ED Vermeulen had geplaatst. Ik vond er maar een en meende dat ik 2 boeken van haar gelezen had. Toen ik dus op het forum zocht, ontdekte ik dat ik van het andere boek een bespreking had geschreven. Van het boek waar ik nu in bezig ben, zal ik ook wel weer een bespreking schrijven.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Jun 2015, 13:26

Renate schreef:Van het boek waar ik nu in bezig ben, zal ik ook wel weer een bespreking schrijven.

Joepie! Ben ik blij mee! Het lijken me leuke boeken trouwens. (jaja soms vind ik spannende boeken leuk)

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 09 Jun 2015, 14:00

Het boek waar ik nu in bezig ben is overigens een stuk minder luchtig. Het draait ook maar om een zaak en een centrale vraag is of mensen het recht in eigen hand mogen nemen.

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”